Affiliate aftaler bliver ofte anvendt, fordi det er en nem og effektiv metode til at omsætte trafik til kontanter uden at sælge noget fysisk produkt selv. Det kræver blot, at du integrerer et link eller på anden måde leder trafik videre til en affiliate. Men der er nogle retningslinjer, du skal følge for at sikre, at læserne er klar over, at du samarbejder med det firma, du promoverer. Dermed viser du god stil. Det er også rart for læserne, at der er gennemsigtighed, og at alle parter er klar over samarbejdet.

Lovgivning

Der står klart og tydeligt i markedsføringslovens §4, at “en reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes”. Det vil altså sige, at det skal det fremstå klart og tydeligt, når du anvender et affiliate link eller på andre måder bliver betalt for at reklamere for en virksomhed.

Ny Markedsføringslov

Tidligere kunne man se mange bloggere og YouTubere reklamere for et produkt uden at fortælle, at det var reklame. Det var et problem, og der begyndte at komme spørgsmål, om der ikke var brug for en moderniseret markedsføringslov som senere også er blevet udarbejdet. Som læser tror du jo umiddelbart, at bloggeren eller YouTuberen rent faktisk holder af produktet og promoverer det af egen vilje, når vedkommende, som du følger og stoler på foreslår et produkt og ikke gør opmærksom på, at det er en reklame. Så vil du naturligvis være mere tilbøjelig til at købe produktet. Det kan jo godt være meget misvisende, når bloggeren rent faktisk er blevet betalt for at promovere produktet.

Derfor blev markedsføringsloven moderniseret, så den nu er klar til at passe på forbrugerne i en online verden, der byder på nye udfordringer, som den tidligere markedsføringslov ikke var egnet til.

Klar kommunikation

Hvordan kan du så på bedste måde sikre dig, at dine læsere ved, at du bliver betalt for at omtale eller reklamere for produkt? Det kan gøres på mange måder, men det vigtigste er, at du gør det ordentligt og ikke prøver at snyde dine læsere. Det er hverken godt din samarbejdspartner, dig selv eller dine læsere.

Mange bloggere skriver gerne i toppen af deres artikel, at denne artikel er sponsoreret, og det er en rigtig fin og nem måde at informere læserne på.

Er du derimod YouTuber, er du nødt til at skrive det i tekstboksen under din film. Her skal det fremgå klart og tydeligt.

Bøder

Hvis du ikke skilter tydeligt med, at du er blevet betalt for at promovere et produkt, risikerer du og det firma, du arbejder sammen med, at få en stor bøde. Eksempelvis har Arla og en YouTuber, de arbejder sammen med, modtaget en påtale for ikke tydeligt at fortælle, at YouTuberen blev betalt for at reklamere for Arlas produkt.