Er du i tvivl om, hvorvidt affiliate marketing er noget for dig, og om det er den vej, du ønsker at gå, så kan det være fordelagtigt at læse med i denne artikel. Her leverer vi en lille guide, der kan hjælpe dig på vej til at træffe beslutningen.
Som såkaldt publisher kan man tjene penge på sin hjemmeside ved at reklamere for andre virksomheders produkter. Disse virksomheder kaldes for annoncører. Fordelen for annoncørerne er, at de kan få solgt mange flere produkter til potentielle kunder, de ellers ikke ville kunne nå frem til. Det sker på denne måde via et såkaldt affiliateprogram.
Som du sikkert allerede er bekendt med, så er affiliate marketing en form for markedsføring, hvor afregningen er baseret på performance. De virksomheder, man annoncerer for på hjemmesiden, betaler udelukkende, hvis ens hjemmeside generer klik, henvendelse eller salg.
Få succes med affiliate marketing
Vil man have succes med affiliate marketing, så skal man som det første finde sig en niche. De fleste starter helt fra bunden og begynder at bygge en hjemmeside op, der er centreret omkring en niche. Man skal også kende til de danske love inden for affiliate marketing – så kommer man allerbedst fra start, og på den måde undgår man også eventuelle faldgruber.
Der findes fire spillere inden for området. Det er godt at kende til disse, og de er som følger:
- Annoncøren: Det er den webshop eller forretning, der ønsker at få solgt flere produkter, eller få flere besøgende til hjemmesiden. Det sker gennem den såkaldte publisher.
- Netværket: Her skabes forbindelsen mellem annoncøren og den enkelte publisher, og via dette netværk er det muligt at komme i gang med at tjene penge.
- Publisher: Bliver også ofte betegnet som affiliate. Det er som regel en enkelt person, men kan også være en virksomhed.
- Kunden: Der skal altid være en kunde, der klikker sig videre for at vide mere eller for at købe noget.